App Logo

No.1 PSC Learning App

1M+ Downloads

പഠനത്തിനായുള്ള മൂല്യനിർണയത്തിന് ഉദാഹരണമേത് ?

  1. ക്ലാസിൽ നടക്കുന്ന ചർച്ചയിൽ കുട്ടികളുടെ പങ്കാളിത്തം നിരീക്ഷിക്കുന്നത്.
  2. ക്ലാസിന്റെ ഇടയിൽ സംഘടിപ്പിക്കുന്ന അതിവേഗ പ്രശ്നോത്തരികൾ.
  3. ഒരു സെമസ്റ്റർ കഴിയുമ്പോൾ നടക്കുന്ന ഫൈനൽ പരീക്ഷ.
  4. കുട്ടികൾ ഒരു പ്രത്യേക ഘട്ടത്തിൽ നടത്തിയ പ്രവർത്തനങ്ങളടങ്ങിയ പോർട്ട്ഫോളിയോ.

    Aഎല്ലാം ശരി

    B3 മാത്രം ശരി

    C2 മാത്രം ശരി

    Dഇവയൊന്നുമല്ല

    Answer:

    A. എല്ലാം ശരി

    Read Explanation:

    പഠനത്തിനായുള്ള മൂല്യനിർണയത്തിന് ഉദാഹരണങ്ങൾ:

    1. ക്ലാസിൽ നടക്കുന്ന ചർച്ചയിൽ കുട്ടികളുടെ പങ്കാളിത്തം നിരീക്ഷിക്കുന്നത്:

      • പ്രക്രിയമാധ്യമമായ മൂല്യനിർണയം (Process-based assessment). ഇത് കുട്ടികളുടെ ചർച്ചയിൽ പങ്കാളിത്തം, ചിന്തനം, ആശയവിനിമയം തുടങ്ങിയവയെ നിരീക്ഷിക്കുന്നു.

    2. ക്ലാസിന്റെ ഇടയിൽ സംഘടിപ്പിക്കുന്ന അതിവേഗ പ്രശ്നോത്തരികൾ:

      • ഫോർമറ്റീവ് മൂല്യനിർണയം (Formative assessment). പഠനത്തിലൂടെ കുട്ടികളുടെ പുരോഗതിയെ നിരീക്ഷിക്കുന്ന, അവരെ പ്രോത്സാഹിപ്പിക്കുന്ന ഒരു രൂപമാണ്.

    3. ഒരു സെമസ്റ്റർ കഴിഞ്ഞ് നടത്തുന്ന ഫൈനൽ പരീക്ഷ:

      • സമ്മതിച്ച മൂല്യനിർണയം (Summative assessment). ഈ പരീക്ഷയിൽ പഠനം മുഴുവൻ അടക്കം ചെയ്തു, കുട്ടിയുടെ സമഗ്ര പരിണാമം പരിശോധിക്കുന്നതാണ്.

    4. കുട്ടികൾ ഒരു പ്രത്യേക ഘട്ടത്തിൽ നടത്തിയ പ്രവർത്തനങ്ങളടങ്ങിയ പോർട്ട്ഫോളിയോ:

      • പോർട്ട്ഫോളിയോ മൂല്യനിർണയം. ഇത് കുട്ടികളുടെ കാലാവധി മുഴുവൻ ചെയ്ത പ്രവർത്തനങ്ങളുടെ സമാഹാരമായ ഒരു രേഖയാണു, അവരുടെ പുരോഗതി പരിശോധിക്കാൻ ഉപയോഗിക്കുന്നു.

    സംഗ്രഹം:

    • പഠനത്തിന്റെ മൂല്യനിർണയം പ്രക്രിയ (Process), ഫോർമറ്റീവ് (Formative), സമSummative (Summative), പോർട്ട്ഫോളിയോ (Portfolio) മൂല്യനിർണയം എന്നിവയെ ഉൾക്കൊള്ളുന്ന വിവിധ രീതികളിൽ നടത്താം.


    Related Questions:

    'Reliability is a necessary but not sufficient condition for validity'. The meaning of this statement is:
    What is the primary purpose of a diagnostic test?
    The perspective "Assessment as Learning" is characterized by students primarily:

    Which of the following statements about Objective Tests are correct?

    1. Objective tests are characterized by having a single correct answer and an objective scoring method.
    2. Multiple-Choice Questions, a type of objective test, are easy and quick to score and can cover a wide range of content.
    3. True/False questions are ideal for assessing higher-order thinking skills because they allow for quick responses.
    4. Completion or Fill-in-the-Blanks items are advantageous because they significantly reduce guessing compared to selection-type items and require students to construct their answers.

      Which of the following statements correctly describes the characteristics of a good achievement test?

      1. Validity refers to the extent to which a test accurately measures what it is intended to measure, ensuring relevance to the learning objectives.
      2. Reliability indicates the consistency of the test results, meaning that the test would yield similar scores if administered multiple times under similar conditions.
      3. Objectivity implies that the scoring and interpretation of the test results are free from personal bias, ensuring fairness across all test-takers.
      4. Usability of a test means it is complex and time-consuming to construct, administer, and interpret, requiring specialized personnel.
      5. A primary characteristic of a good achievement test is its ability to predict a student's innate intellectual capacity or future learning potential.