App Logo

No.1 PSC Learning App

1M+ Downloads
Kohlberg's stages of moral development conformity to social norms is seen in :

APost-conventional stage

BConventional stage

CPre-conventional stage

DAfter attaining moral maturity

Answer:

B. Conventional stage

Read Explanation:

Kohlberg's  stages of moral development

  • Kohlberg referred to his theoretical approach to morality as "cognitive developmental" to describe his contextualization of moral development within social and cognitive development.
  • Each level in Kohlberg's theory represents a vital shift in the social-moral perspective of the individual.

 Level 1- Pre- Conventional Morality :-

  • At this level, morality is externally controlled. It has two stages that define whether the behavior is obedience and fear-driven or is shaped by the  expectation of rewards. 
    • Stage 1- Obedience and punishment orientation
    • Stage 2- Instrumental personal orientation.

Level 2- Conventional Morality

  • At this level, adherence or conformity to social rules gains precedence. Self- interest takes a back seat and adherence to social relationships gains focus.
    • Stage 3- Interpersonal Relationships.  
    • Stage 4 - Maintaining Social Order. 

Level 3- Post Conventional Morality

  • This last level entails moral reasoning embedded in the ethical fairness   principles.
  • All laws are evaluated in terms of their soundness and alignment with the basic principles of fairness rather than an arbitrary existing social order. 
    • Stage 5- Social Contract and Individual Rights.
    • Stage 6- Universal Principles.

Related Questions:

മനശാസ്ത്രത്തെ "ആത്മാവിന്റെ ശാസ്ത്രം" എന്ന വ്യാഖ്യാനിച്ച തത്വചിന്തകൻ ആര് ?
താൻ ഉൾപ്പെടുന്ന സംഘത്തിന് സ്വീകാര്യമാക്കാൻ ആവശ്യമായ മനോഭാവങ്ങളും മൂല്യങ്ങളും ആർജിക്കാൻ ഒരു ശിശുവിനെ പ്രാപ്തനാക്കുന്ന പ്രക്രിയക്ക് പറയുന്ന പേര് ?
എറിക്സ്ൻണിന്റെ അഭിപ്രായത്തിൽ ആറു മുതൽ 12 വയസ്സുവരെയുള്ള കുട്ടികൾ നേരിടുന്ന പ്രതിസന്ധി ഘട്ടം ഏത്?
മസ്തിഷ്‌കം ഏറ്റവും കൂടുതൽ വളരുന്നത് 2 മുതൽ 12 വയസ്സ് വരെ. ഭാഷാപഠനം തീവ്രമായി നടക്കുന്നതും ഇക്കാലത്തു തന്നെ എന്ന് അഭിപ്രായപ്പെട്ടത് ?
പഠന പ്രവർത്തനത്തിൽ സഹകരണാത്മക പഠനം, സഹവർത്തിത പഠനം എന്നിവയ്ക്ക് പ്രാമുഖ്യം നൽകണമെന്ന് അഭിപ്രായപ്പെട്ടത് ?