Challenger App

No.1 PSC Learning App

1M+ Downloads
Previously conditioned responses decrease in frequency and eventually disappears. It is known as:

AType 1 conditioning

BType 2 conditioning

CExtinction

DGeneralization

Answer:

C. Extinction

Read Explanation:

Extinction:

Refers to the decrease or disappearance of a previously conditioned response.

Process:

  1. Conditioned stimulus (CS) is presented without unconditioned stimulus (US)

  2. Association between CS and US weakens

  3. Conditioned response (CR) decreases in frequency or intensity

Classical Conditioning Theory:

Developed by Ivan Pavlov

Extinction Implications:

  1. Learning and memory

  2. Behavioral modification

  3. Treatment of phobias or anxiety disorders

  4. Habituation

Extinction is a fundamental concept in:

  1. Conditioning theories

  2. Behavioral therapies

  3. Habit formation and breaking

Key Features:

  1. Gradual decrease in response strength

  2. Eventual disappearance of conditioned response

  3. Potential for spontaneous recovery


Related Questions:

Interacting with students and influencing them to achieve learning objectives is .............. role of a teacher.
Which of the following is not a stage of moral development proposed by Kohlberg?
.............. എന്നത് വംശം, ലിംഗഭേദം, പ്രായം, അല്ലെങ്കിൽ ലൈംഗിക ആഭിമുഖ്യം തുടങ്ങിയ സ്വഭാവ സവിശേഷതകളെ അടിസ്ഥാനമാക്കി ആളുകളോടും ഗ്രൂപ്പുകളോടുമുള്ള അന്യായമോ മുൻവിധിയോടെയോ പെരുമാറുന്നതാണ്.

താഴെപ്പറയുന്നവയിൽ വിവേചനത്തിന്റെ തരങ്ങൾ ഏവ ?

  1. പരോക്ഷമായ വിവേചനം
  2. സ്ഥാപനപരമായ വിവേചനം
  3. ഔട്ട് ഗ്രൂപ്പ് വിവേചനം
    അറിവിന്റെ ഉപഭോക്താവ് എന്നതി പകരം അറിവിന്റെ ഉല്പാദകനായ ഗവേഷകനായും പഠിതാവിനെ കാണുന്ന വാദം ഏത് ?