App Logo

No.1 PSC Learning App

1M+ Downloads
Which of the following is not a characteristic of a constructivist teacher?

AMentor

BFacilitator

CAuthoritarian

DDemocratic leader

Answer:

D. Democratic leader

Read Explanation:

A constructivist teacher in psychology has several characteristics, including: 

  • Facilitating learning

    The teacher acts as a guide, coach, and facilitator, helping students develop and assess their understanding. 

  • Encouraging student-centered learning

    The teacher encourages students to be responsible and autonomous, and to play a central role in their learning. 

  • Eliciting prior knowledge

    The teacher helps students build new knowledge by drawing on their existing knowledge. 

  • Creating cognitive dissonance

    The teacher assigns challenging problems to help students build knowledge by revising their existing schemas. 

  • Applying knowledge with feedback

    The teacher encourages students to evaluate new information and modify their existing knowledge. 

  • Reflecting on learning

    The teacher provides opportunities for students to demonstrate what they have learned. 

  • Presenting multiple perspectives

    The teacher encourages multiple perspectives and representations of concepts and content. 

  • Using primary sources

    The teacher uses primary sources of data to ensure authenticity and real-world complexity. 

  • Emphasizing knowledge construction

    The teacher emphasizes knowledge construction over reproduction.


Related Questions:

മനശാസ്ത്രത്തെ അതിൻറെ പ്രായോഗികതയുടെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ എത്രയായിട്ടാണ് തിരിച്ചിരിക്കുന്നത് ?
പ്രീ-സ്കൂൾ ഭൗതികാന്തരീക്ഷം :
KCF -2005 നെ അടിസ്ഥാനമാക്കിയും പാഠ്യപദ്ധതി മുന്നോട്ടുവെക്കുന്ന പഠനരീതകളിൽപ്പെടാത്തത്

കുട്ടിയുടെ അറിവു നിർമ്മാണ പ്രക്രിയയുടെ ഘട്ടങ്ങളുടെ ശരിയായ ക്രമം കണ്ടെത്തുക :-

  1. പ്രശ്ന നിർധാരണത്തിനുള്ള പ്രവർത്തനങ്ങൾ ആസൂത്രണം ചെയ്യുന്നു. (എങ്ങനെ, എപ്പോൾ, എന്തൊക്കെ ചെയ്യണം? എങ്ങനെ ചിന്തിച്ചതുകൊണ്ടാണ് താൻ പ്രശ്നനിർധാരണ പ്രവർത്തനങ്ങൾ ഇപ്രകാരം ആസൂത്രണം ചെയ്തത്) പങ്കുവയ്ക്കുന്നു.
  2. സാമൂഹ്യ പ്രശനവുമായി പ്രത്യക്ഷമായോ പരോക്ഷമായോ ബന്ധമുള്ള പഠനപ്രശ്നം കൂട്ടി അഭിമുഖീകരിക്കുന്നു. പ്രശ്നത്തിന്റെ പ്രസക്തി തിരിച്ചറിയുന്നു.
  3. പ്രശ്ന നിർധാരണ പ്രവർത്തനങ്ങളിൽ ഏർപ്പെടുന്നു.
  4. പ്രശ്നം ഏറ്റെടുക്കുന്നു. ചില അനുമാനങ്ങൾ / കൽപനകൾ രൂപീകരിക്കുന്നു. പ്രശ്നം വിശകലനം ചെയ്യുന്നു.
  5. നിഗമനങ്ങൾ ന്യായീകരിക്കൽ
Which of the following is related with the kind of Learning?